Zespół Szkół i Przedszkoli w Niedźwiedziu

Konspekt zajęć

Scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej - klasa 3

Prowadzący  - mgr Alicja Wójcik

Temat dnia: Uczymy się podróżować - lektura - „O psie, który jeździł koleją”.

Edukacja matematyczna:
- posługiwanie się rozkładem jazdy pociągów, obliczanie czasu podróży.

Cele:

Uczeń:

- odczytuje dane ze stacjonarnego i internetowego rozkładu jazdy pociągów;

- posługuje się wyszukiwarką internetową;

- wpisuje kryteria wyszukiwania (miejscowość, datę, godzinę);

- wykonuje obliczenia związane z upływem czasu (godziny, minuty);

Metody pracy: instrukcja, ćwiczenia praktyczne;

Formy pracy: praca w parach, praca indywidualna;

Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu, tablica multimedialna, „bilety” dla każdej pary uczniów, karteczki, długopisy;

Przebieg zajęć:

1. Zabawa pt. „Matematyczna ciuchcia” – ćwiczenie sprawności rachunkowej i koncentracji. Nauczyciel podaje uczniom ciąg 3 działań matematycznych. Dzieci wykonują je w pamięci, końcowy wynik zapisują na karteczkach, które następnie podnoszą do góry (w stronę nauczyciela).

2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i zakres prac przewidzianych na dane spotkanie. Uczniowie analizują w parach przyniesiony przez nauczyciela rozkłady jazdy pociągów (trasa Wrocław – Międzylesie). Wskazują godziny, nr peronów, nazwy stacji pośrednich i docelowych.

3. Internetowy rozkład jazdy - nauczyciel prezentuje dzieciom sposób korzystania
z wyszukiwarki internetowej oraz działanie internetowego rozkładu jazdy pociągów.

3. Utrwalenie zasad wyszukiwania połączeń kolejowych.

Chętny uczeń wymienia poszczególne czynności, które należy zrealizować podczas wykonywania zadania.

4. „Bileciki do kontroli” uczniowie wybierają z pudełka bilety z wypisaną stacją początkową, pośrednią i końcową, datą i orientacyjną godziną odjazdu/przyjazdu pociągu (np. Ziębice - Wrocław przez Strzelin, 20 października 2019 r., między godziną 08.00, a 10.00). Polecenie do uczniów: wyszukaj połączenie, oblicz czas podróży.

5. Podsumowanie zajęć, samoocena uczniów – nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazuje nowe umiejętności zdobyte przez uczniów, dzięki ich zaangażowanej pracy.